يادداشت/روابط عمومي،کرامت انساني وهمدلي اجتماعي
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۷۸۸۲
خبرگزاری آریا- بیش از 7دهه از زمان تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در 1948 میگذرد و در این سالها یکی از مهمترین موضوعات محوری در عرصه بینالمللی، بحث پذیرش دولتها و پایبندی آنها به کرامت انسانی است. با اینکه حقوق بشر اعلامیه و قراردادی اجتماعی است، همچنان این اعلامیه و مفاد آن منتقدان و مخالفان زیادی دارد، اما در مجموع بیشتر ملتها و دولتهای جهانی این اعلامیه رابامحوریت کرامت انسانی بهعنوان اصل جهانی پذیرفتهاند و برخی از کشورها نیزهنوز درباره مفاد آن ابهام دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شایسته است بحث مهم کرامت انسانی را با نگاهی به اعلامیه جهانی حقوق بشرادامه دهیم. تدوین و تصویب این اعلامیه، آغاز دورهای نوین درعلوم ارتباطی و روابط دولت و مردم، احترام به کرامت انسانی و شکلگیری گفتمان جهانی حقوق بشر است و از این نظر، رخداد بسیار مهمی محسوب میشود. در پیمان وستفالی که در 1648 انعقاد یافت، حاکمیت دولتها به رسمیت شناخته شد و در طول سه قرن، دولتها نوعی حاکمیت مطلق را غالبا بدون احترام به کرامت انسانی،در قلمرو خود تجربه کردندولی اعلامیه جهانی حقوق بشر که در 10 دسامبر 1948 یعنی سه قرن بعد تصویب شد، حقوق افراد را در برابر دولتها به رسمیت شناخت و قلمرو حاکمیت دولتها را محدود کرد و از این نظر، همانطور که برخی مثل «ایگناتیف» گفتهاند، نوعی انقلاب حقوقی، دفاعی و اجرایی در عرصه دفاع از کرامت انسانی رخ داد.
واژه حق به دلیل کاربردهای گوناگونی که داراست، معانی متفاوتی دارد و در ادبیات ارتباطی و حقوقی، کاربردهای زیادی را دربرمیگیرد.ازهمین روی، در تعریف حق باید به ابعاد متفاوت آن عنایت داشت. از این دیدگاه میتوان دو معنای «to be right» و «to have right» به عبارتی حق بودن و حق داشتن را از هم تفکیک کرد. حق بودن معنای درست بودن یا ثابت بودن یا وجود داشتن را میدهد. در گفتمان حقوق بشر، حق داشتن مهم است. از این نظر، مفهوم اخلاقی حوزه کرامت انسانی و حقوقی حق قدری با هم تفاوت دارند. درگفتمان ارتباطی،موضوع وماده مورد بحث انسان است که به قول الکسیس کارل؛موجودی ناشناخته است!
آدمی در عالم خاکی نمیآید به دست عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی
جامعه امروزجهانی،می تواند به دورازآزمندی،زمینه اجرای عدالت اجتماعی را فراهم نماید اگرچه،شاخص هایی همچون ضریب جینی،حکایت ازتوزیع دیگرگونه ثروت و تمرکزبیش از30درصد ثروت جهان دریک کشور دارند،تو خودحدیث مفصل بخوان ازاین مجمل!آن چه روشن است، پیوند استوار وضعیت اقتصادی کشورها،توزیع ثروت وبرابری های اجتماعی وفرصت های برابردرکشورها برمفهوم کرامت انسانی است؛به گونه ای که حفظ شان وکرامت انسانی،زمینه بروزوظهور می یابد.درنگاهی به تاریخ می بینیم که سرمنشا رعایت حقوق انسان وپاسداشت کرامت او(Liberté, Égalité, Fraternité) درسده 18 اروپا،این شعار ترقی خواه،شعاررسمی جمهوری فرانسه است.دراین سوی جهان نیز موتور مولد تولید کرامت،همان پیوند ورابطه وثیق رادر نوع نگاه به انسان دارد.ثمره کرامت انسانی،می تواند همدلی اجتماعی باشد.روابط عمومی ها می توانند درزمینه حفظ کرامت انسان و ایجادوافزایش هم دلی اجتماعی،موثر باشند.البته توفیق روابط عمومی منوط به پشتوانه ای مهم به نام سرمایه اجتماعی است که باید سازمان به آن مجهز باشد وتصویر ذهنی روشنی از خود در اذهان ترسیم نموده باشد.
تهیه و تنظیم: دکتر رامین امینی زارع
کدM-ch2531
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: یادداشت روابط عمومی جهانی حقوق بشر کرامت انسانی کرامت انسان دولت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۷۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«بیژن و منیژه» میلیاردی شد
به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی، نمایش «بیژن و منیژه» به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی و تهیه کنندگی مهدی بخشیانی از ۲ اردیبهشت ماه اجراهای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده است.
گفتنیست در این تئاتر قربان نجفی، شهرام نجاتی، رضا عمرانی، محسن بهرامی، سحر یافتیان،پارمیس هوبخش، اشکان شریعتی، سیاوش خادم حسینی،علیرضا عابدی، زهره کدخدازاده، آیسان نوریان،اسد پورحمزه و شکرخدا گودرزی ایفای نقش می کنند.
سایر بازیگران این اثر نمایشی عبارتند از: یوسف نکویی، صادق اکبری، مهدیه خوش فطرت، رزا کاوه، سویل محمدنژاد، ماتیسا توسلی، ملیحه زمان پور، مهنا میرقادری، خورشید خلج، مستانه علایی، غزل حسینی کاردر و صبا حسینی کاردر.
«بیژن و منیژه» با حضور بازیگران تئاتر و هنرمندان موسیقی و به صورت موزیکال با همراهی خوانندگان پس از ۹ ماه تمرین اجرا میشود.
این نمایش داستان بیژن سردار جوان ایرانی است که دلباخته منیژه میشود که دختری تورانی است.
سایر عوامل عبارتند از:مجری طرح: فاطمه کریمی،دستیار کارگردان: سحر یافتیان،طراح پوستر: ابراهیم حقیقی طراح صحنه: منیر ملکی، طراح گریم و طراح ماسک: افسانه قلی زاده، طراح لباس: فطیما زعفرانی، طراح حرکت: اصغر فریدی ماسوله، آهنگساز: صادق چراغی، طراح گرافیک: سینا افشار،طراح صدا: عرفان یزدی، تطبیق اشعار: فریال آذری، دستیار تطبیث اشعار: سپیده اسکندر زاده ، دستیار دوم کارگردان: روشنک عبدی، مدیر صحنه: وحید غفارزاده، خواننده و سرپرست خوانندگان: یلدا یزدانی، خواننده: سبحان مهدی پور، گروه موسیقی نوازندگان: آرش سیاه چشم، همایون مهرنیا، سعید سنگسری، مژگان آقا صادقی، مریم مهرابی، معصومه روح افزا، صدابردار: سجاد مهدی پور، دستیار صدا: علی محمودی، دستیاران لباس: سپیده حسینی، سوسن لطفی جامه دار: مهسا شاپوری، ساخت آکسسوار: افسانه قلی زاده، رویا اخوندان، افسانه نصیریان، عسل قادری، اجرای گریم: افسانه قلی زاده، رویا اخوندان، افسانه نصیریان، عسل قادری، حسین تبریزی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: مریم رودبارانی، هماهنگی تبلیغات مجازی: سیدمحمدصادق سیادت همکار روابط عمومی: محمد نیکبخت ساخت تیزر: امیرحسین نجاح ،علی بنایی طاهری تدوین: محمدسجاد آقاجانی، مانی حمیدی شاد مشاور رسانه: مطهره کشاورز محمدیان، مرجان سمندریان ساخت موشن: مانی حمیدی شاد، سعید حشمتی عکاس: امیر خدامی عکاس تبلیغات: رضا جاویدی