سکوت در برابر شیعه کشی جهانی/ آمریکا در جایگاه متهم پاسخگو باشد
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۰۳۵۴
آمریکا با شبیخون به هواپیمای مسافربری و شهادت مظلومانه 290 انسان که 66 تن آنها کودکان بودند، خواست تا سرشکستگیهایش را با جنایتی مرگبار بپوشاند و نشان افتخار پلیدی را بر گردن فرمانده آن ناو قرار دهد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ؛ دهه اول تیرماه یادآور تقویم تلخی است از چهره بزرک کرده ای که ادعای پوشالی دفاع از حقوق بشرش او را بزرگترین ناقض حقوق بشر کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شبیخون سیاه
آمریکا با شبیخون بر هواپیمای مسافربری و شهادت مظلومانه 290 انسان که 66 تن ان کودکان بودند، خواست تا سرشکستگی هایش را با جنایتی مرگبار نشان دهد و نشان افتخار پلیدی را بر گردن فرمانده آن ناو قرار دهد تا خودکامه اش به رخ نیمه جان شورای حقوق بشر سازمان ملل بکشد.
احمد رجایی کارشناس بین الملل در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به ماهیت ضدحقوق بشری آمریکا گفت: با نگاهی به کارنامه آمریکا و خشونت های که در تاریخ از خود نشان داده است، بایستی در جایگاه متهم بایستند و پاسخگو باشد نه مدعی آن؛ اگر بعنوان مثال در جنگ ویتنام کشتار وحشیانه و تجاورز گروهی به دختران آنجا را یک نمونه قرار دهیم، گواه ظلم دویست و پنجاه ساله این کشور بر دیگر کشورها و حتی مردم جامعه خود است.
وی با بیان اتفاقات اخیر در آمریکا، عنوان کرد: وضعیت حقوق بشری در آمریکا رنگین پوستان، مسلمانان، زنان، مهاجران، حقوق اقلیت ها و آزادی های خصوصی که از مردم سلب شده ماهیت ضدحقوق بشری آمریکا را بازگو می کند.
فلوید، مارتین دیگر
کارشناس بین الملل ادامه داد: حتی در قتل جورج فلوید، پاسخ به اعتراضات را با واکنش نظامی برخورد شد و تا جایی پیش رفت که به یکی از بزرگترین چالش های آمریکا تبدیل شد، تا جایی که آن را با تظاهرات 1968 که در پی ترور مارتین لوترکینگ بود مقایسه می کنند.
وی شکاف طبقاتی در این کشور را ناگوار خواند و اظهار کرد: بیش از 40 میلیون کارتن خواب در این کشور وجود دارد و سیاست های این کشور هر روز بیشتر از پیش باعث نابرابری اجتماعی می شود و یک درصد محدودی در مقابل اکثریت به قدرت می رسند.
رجایی خارج شدن از تاریخ را پر از مصداق علنی ضدحقوق بشری آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: بمباران شیمیای سردشت، کمک و پشتوانه به عراق در هشت سال جنگ تحمیلی، خارج شدن از توافق برجام، ترورهای ظالمانه ای از نخبگان سیاسی و علمی مان، شلیک موشک به هواپیمای مسافربری مان و کشتن انسان های غیرنظامی و تحریم هایی که خسارت های جانی و مالی زیادی برای هم وطنان ایجاد کرده است.
خاک و خون دستاورد آمریکا
وی تصریح کرد: حمایت های که برای کشتن افراد بی گناه یمنی، سوری، افغانی و عراقی می کند، همه مصداق بازر ضدحقوق بشر است، حمایت های که در 8 سال جنگ تحمیلی به عراق کرد و حمایت همه جانبه اش از صهیونیست ها که دستاوردی جزء خاک و خون کشیدن افراد بی گناه ندارد.
رجایی ادامه داد: آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس، پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد، پیمان تجاری شراکت فرا اتلانتیک، قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی و بسیاری از پیمان های بین المللی دیگر را نیز نقض کرده است، تا سرمدارخود کامگی در جهان باشد.
حقوق یکسویه
زهرا عالمی کارشناس مسائل سیاسی نیز اعلامیه حقوق بشر را یک سویه خواند و اظهار کرد: مطابق با فرهنگ خاص وضعکنندگان آن بوده است و از این رو، آداب و رسوم دیگران را در نظر نگرفته؛ علاوه بر اینکه، مبنای نظری بسیاری از طرفداران اعلامیه با مبانی فکری اندیشمندان دیگر در تضاد است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال، این اعلامیه بر مبنای اندیشه اصالت فرد بنا شده و قائل به تساوی حقوق همه انسانها است، در حالی که بسیاری از متفکران چنین اندیشهای را برنمیتابند. مورد دیگر اینکه در اعلامیه مواردی وجود دارد که با دین و دینداری مغایرت دارد، در حالی که، بخش زیادی از جمعیت جهان و درصد قابل ملاحظهای از انسانها را دینداران تشکیل میدهند.
این کارشناس مسائل سیاسی ، آزادی مطلق انسانها را در این اعلامیه معتقد دانست و عنوان کرد: در حالی که، هیچ یک از ادیان چنین امری را نمیپذیرند، پس برای حل این مشکل و برای پیشرفت حقوق بشر بایستی «اولا: دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و اختلافات کاملا متمایز گردد و با توجه به تعارضی که هر گروه و نظام حاکم بر کشورها از حقوق بشر دارد، با همان ضوابط، پایبندی یک کشور خاص به حقوق بشر مورد بررسی قرار گیرد؛ به عنوان مثال، اگر مسلمانان معتقدند که حقوق بشر از دیدگاه اسلام با دیگر ادیان تفاوت دارد، سازمانهای حقوق بشر میتوانند مسئله حقوق بشر را مطابق آنچه به عنوان حقوق بشر در این کشورها مطرح است، بررسی کنند تا ببینند کشورهای اسلامی تا چه حد، حقوق بشری را که معتقدند مراعات نموده یا پیاده میکنند، به جای اینکه بخواهیم بر مبنای حقوق بشر با تعریف غربی آن این گونه کشورها را مؤاخذه یا ارزیابی کنیم.».
حقق بشر بی تفاوت از دین
وی اعلامیه حقوق بشر را نسبت به دین و مذهب بیتفاوت قلمداد کرد و افزود : اعلامیه حقوق بشر به اصطلاح جنبه لائیک دارد، در ماده یک اعلامیه جهانی آمده است: «تمام افراد بشر آزاد به دنیا میآیند... که در این جا کلمه "born " = متولد شدن، را به کار برده است که اشارهای به آفریننده انسان ندارد. ولی اگر نسبت به دین در این اعلامیه کم توجهی نمیشد، میبایست تعبیر creation به کار میرفت که تمام افراد بشر آزاد آفریده میشوند؛ حتی به جرات میتوان گفت که نه تنها این اعلامیه نسبت به دین و مذهب بیتفاوت است، بلکه نسبت به احکام صادره از سوی ادیان الهی صریحاً، موضع منفی اتخاذ نموده است.
سکوت حقوق بشر در مورد شیعه کشی امروز جهان
عالمی تصریح کرد: در جهان کنونی، قدرت های بزرگ غربی هستند که افکار عمومی جهانی را در راستای تأمین منافعشان، مهندسی میکنند بنابراین تا زمانی که کشورهایی همچون عربستان، قطر، امارات متحده عربی و.. در بالاترین حد ممکن منافع قدرت های غربی تأمین میکنند ما شاهد سکوت جهانی (حتی سکوت نهادهای حقوق بشری) پیرامون شیعه کشی خواهیم بود.
یکپارچگی شیعیان
وی جبهه شیعیان را یکپارچه خواند و اظهار کرد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در حال حاضر در جامعه شیعی بدون اذن آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب و آیت الله سیستانی، مرجع عالی نجف اشرف حتی یک گلوله هم شلیک نمی شود و هر کس خلاف نظر این دو کاری انجام دهد فورا توسط جامعه شیعی طرد می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: درعراق، لبنان، بحرین، یمن، سوریه و در هر جایی که شیعیان حضور دارند مرجع آنها مقام معظم رهبری یا آیت الله سیستانی است، علاوه بر آن نزدیکی دیدگاه این دو مقام دینی به گونه ای است که در بسیاری از موارد آرای آنها با یکدیگر هم پوشانی دارد و بسیاری موارد مواضع آنها یکی است؛ مثلا در عراق هنگامی که آیت الله سیستانی فتوای جهاد صادر کرد، مقام معظم رهبری از این فتوا حمایت کردند و دیدیم که این هم نظری چه کمکی در پیشبرد اهداف شیعیان در عراق کرد و مقابل افراط گرایی و صدماتی که می رفت داعش بر شیعیان تحمیل کند، ایستاد و موثر واقع شد.
وی حقوق بشر و توجه به کرامت و حیثیت ذاتی انسانها را یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه حقوق بینالملل خواند و بیان کرد: اگرچه حقوق بشر بین المللی دربرگیرنده ارزشهای مادی فرهنگ غرب است؛ اما در جایی که پای منافع در میان باشد قدرت های بزرگ تبدیل به بزرگ ترین ناقضان حقوق بشر میشوند، در واقع حقوق بشربینالمللی به اسم تمام ابناء بشر ولی به کام قدرت های بزرگ است؛ بنابراین زمانی که مفاهیم حقوق بشر و آزادی در چارچوب منافع ملی تنزل مییابد کارکرد مثبت خود را از دست میدهد و همانند ابزاری برای تأمین سیاستها و اهداف کشورها قرار میگیرد.
این کارشناس مسائل سیاسی آمریکا را مدعی دروغین حقوق بشر خواند و تصریح کرد: امریکای که امروز مدعی حقوق بشر به عمد هواپیمای مسافربری ما رو زد، ما این روز را فراموش نمی کنیم و به دنیا نشان دادیم ایران حقوق بشر عملی را بعنوان کرامت انسانی می پذیرد؛ کرامتی که مسلمان یا دینی دیگر فرقی نمی کند و برای انسانی بودن جایگاه والایی قرار داده است.
وی اظهار کرد: مدعیان دروغین فقط به منافع خود فکر می کند، جنگ در یمین، افغانستان، فلسطین، کشور کودک کش، عربستان جاهل، بعنوان مدعیان حقوق بشر سکوت می کنند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: هواپیمای مسافربری حقوق بشری آیت الله انسان ها حقوق بشر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۰۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاهها
توهین یک مرد به خانمهای حاضر در ورزشگاه آزادی، فرصت اعتراض دوبارهای به مخالفان حضور زنان در استادیومها داده است.
به گزارش خبرورزشی، حواشی دیدار پرسپولیس و سپاهان کماکان ادامه دارد و بیش از همه حول توهینهای مردی میگذرد که سخنان او هیچ خریداری نداشت.
اما اگر از حکم کمیته انضباطی (ممنوعیت ۱۰ ساله برای ورود به ورزشگاهها) و اینکه چهقدر قابلیت اجرایی دارد بگذریم، موضوع از ابعاد دیگری نیز قابل بررسی است:
اول اینکه چرا صحبتهای یک تماشاگر پای دیگر تماشاگران و حاضران نوشته میشود؛ مگر در برخورد با راننده متخلف باید شرایط را برای دیگر رانندگان تنگ کرد یا جُرمِ ورزشکار خاطی را همه ورزشکاران گردن میگیرند که حالا برای این خطا و بیحرمتی، عدهای دوره افتادهاند که مسئله را با محوریت هوادار و تماشاگر و کلیت فوتبال بررسی کنند؟
دوم آنکه مگر حرمت و کرامت انسانی محدود به زنان است که بسیاری برای پیشبرد اهداف و دغدغههای خود، جایگاه زن را بهانه کردهاند و بهطور هماهنگ مسئله را از این زاویه بررسی میکنند؟ مگر توهین وابسته به جنس و نقش توهیندیده است که عدهای به اسم حمایت از زن و حراست از جایگاه او، جلو افتادهاند و تازه برای همین بهانه هم به فکر حذف زنان از استادیوم هستند؟ یعنی اگر بیحرمتیِ مشابهی بهجای زن، به گروه عظیم دیگری مثلن قشر کارگر اتفاق افتاده بود، دلواپسان ابتدا غم نان کارگر را به سینه میزدند و در مرحله چارهجویی، حذف کارگران از استادیوم را تجویز میکردند؟ هرچهقدر واکاوی اتفاق پیشآمده با محوریت «توهیندیده» عجیب است، جستوجوی راهحل در همین سمت ماجرا عجیبتر و چه بسا خندهدار به نظر میرسد! من خطا کنم و تو مجازات شوی در کدام عدالتخانهای تعریف شده؟
سوم و مهمترین، بررسی موضوع در بعد کلان و از زاویه فرهنگی و اجتماعی است؛ اینکه چرا مردی چنین افکار و ادبیاتی دارد، جدای آنکه از مسئولیت او در این بیحرمتی ذرهای نمیکاهد، برگرفته از فرهنگ مردسالار و زنستیزی است که متاسفانه کماکان در جامعه وجود دارد. البته که ارتقای فرهنگی در مسئله برابری زن و مرد، نه آسان است، نه در کوتاهمدت قابل انجام و نه موضوع این نوشتار، اما نقش ورزش، فوتبال و استادیومها در همین فقره قابل بررسی است؛ وقتی مردان در استادیوم سهم بیشتری دارند، جایگاه بهتری دارند و نزدیکتر مینشنیند، بدون حسابوکتابِ خاصی مشمول شرایط بهتری شدهاند که در ادامه همان تفکر جنس دوم(!) است.
هرچهقدر بدبینیمان نسبت به بهانه تازهمتولدشدهای به نام «مشکلات زیرساخت» را کاهش دهیم، باز هم میتوان در همین شرایط تفکیکِ جایگاه زنان، وضعیت برابر و بهتری برای آنان بهوجود آورد. اگر خانوادهها نمیتوانند کنار یکدیگر تماشاگر مسابقه موردعلاقهشان باشند، میتوان لااقل سهم یکسانی برای زن و مرد در نظر گرفت. اینکه از یک ورزشگاه مثلن ۵۰هزار نفری، ۴۸هزار بلیت را به مردان تخصیص دهیم و فقط ۲هزار بلیت برای خانمها آزاد کنیم و ایشان را در بدترین سکوها بنشانیم، جز اینکه ادعا کنیم مجوز حضور زنان را صادر کردهایم چه حاصلی داشته است؟
یادآور میشود استقبال پرتعدادتر مردان برای تماشای فوتبال حق بیشتری برای آنان ایجاد نمیکند. در وضعیت تفکیکشده فعلی، تصمیمگیرندگان باید با شمالی و جنوبی (یا شرقی و غربی) کردن استادیوم و ورودیها، مساوات را برای زنان در فرصت و حق انتخاب فراهم کنند تا هم برای تهیه بلیت با مشکلات عدیده کنونی مواجه نباشند و هم همانند مردان امکان انتخاب بلیت با توجه به جایگاه و فاصله از زمین داشته باشند.
و در پایان؛ این تاکیدِ یادداشت روزنامه کیهان که شرایط ورزشگاهها به گونهای است که بسیاری از خانوادهها نه خود به ورزشگاه میروند و نه اجازه حضور فرزندانشان را میدهند، نکته دقیقی است که چارهاش نه در حذف زنان یا گوشهنشینیِ آنها، که اقدام فوری جهت فراهم کردن فرصت برای همین خانوادههای علاقهمند مورداشاره کیهان است. اینکه میگویند مگر نگفتید ورود زنان جو ورزشگاه را بهتر میکند اما دیدید که نکرد و گفتیم که نمیکند، ماهیگرفتن از آب گلآلودی است که فدراسیون فوتبال با مدلی که برای حضور زنان در پیش گرفته مسبب آن است. فراموش نکنیم آنهایی که مدعی بودند حضور زنان میتواند موجب بهبود وضعیت فرهنگی استادیومها شود، سینما و شهربازی و بازار و دهها مثال دیگری را نشان میدادند که روش کنونی جانمایی زنان هیچ شباهتی به آن مثالها ندارد! البته که ورزشگاهها بهخاطر چنددهه مردانه بودن شرایط متفاوتی دارند، اما راه اصلاح، در استمرار این وضعیت یا تغییر معیوب آن نیست.
کانال عصر ایران در تلگرام