حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۰۸۵۹۲
به گزارش خبرگزاری تقریب، دکتر حجت الله ابراهیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این مطلب که بسياري از دانشمندان و عالمان اسلامي با توجه به پشتوانه هاي عظيم و قوي حقوق بشر در دين مبين اسلام پيشنهاد دادند که اعلاميه ايي با توجه به اصول اسلام تهيه و به تصويب کشورهاي عضو کنفرانس اسلامي برسد، به خبرنگار این خبرگزاری گفت: سرانجام اين اعلاميه در اجلاس وزراي خارجه کشورهاي عضو کنفرانس اسلامي در سال 1990 در بيست و پنج ماده به تصويب رسيد .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابراهیمیان با بیان این مطلب که از نگاه اسلامی حقوق انسانی نشات گرفته از خداوند است اما در دیدگاه اعلامیه جهانی حقوق بشر این حق منشاء طبیعی دارد افزود: تفاوت اصلی اعلامیه حقوق بشر اسلامی با اعلامیه جهانی ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد، بعد توحیدی و خدا محوی آن است.
معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: وقتی بخواهیم اعلامیه جهانی حقوق بشر را با حقوق بشر اسلامی مقایسه کنیم متوجه میشویم که مبانی اختلافی آن با حقوق بشر اسلامی بسیار متفاوت است.
وی ادامه داد: اعلامیه جهانی حقوق بشر نگاهی به خدا ندارند و قراری هم نیست که داشته باشد چون نگاه آنان به انسان نگاهی لیبرالیستی و اومانیستی است چون آنان عقیده به این دنیا دارند.
وی در پایان با بیان این موضوع که بر اساس شریعت اسلام، حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است و امت اسلامی که خداوند آن را بهترین امت قرار داده رسالتی نیاز مبرم به ایمان و معنویت برای حمایت از حقوق و تمدن خویش دارد، گفت: حقوق بشر اسلامی، درواقع انسان را یک پکیج کامل در این دنیا و هم در آخرت میداند و برای همین عنوان کرده است که باید در جای جای زندگی خدا را احساس کرد و این نکته را مورد توجه قرار داد.
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۰۸۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در مراسم عزای سالروز شهادت امام صادق (ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی گفت: اگر امام صادق (ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد، اما اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است.
آیتالله سید احمد علمالهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است، افزود: اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت ، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
وی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق (ع) افزود: شهرت اصلی امام صادق (ع) در میان ائمه اطهار (ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است، اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق (ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
آیتالله سید احمد علمالهدی گفت: امام صادق (ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق (ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.