قرآن، کهنترین سند مدون حقوق بشر است
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۲۹۹۴۶
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آیتالله بروجردی با بیان اینکه در آیات و روایات اسلامی، حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته است، اظهارکرد: قرآنکریم کهنترین سند مدون حقوق بشر است
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، علی مدحی در دومین همایش ملی «قرآن و حقوق» که به میزبانی دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی(ره) شهرستان بروجرد برگزار شد، بیان کرد: از دیدگاه حقوقی یک حق بر حیات و یک حق بر زیستن داریم، کما اینکه حق بر حیات حق اختصاصی بشر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه تنها موجودی که حق دارد بر مبنای کرامات الهی زندگی کند، انسان است، اضافه کرد: حق حیات یک حق اختصاصی است که از آن جمله حفاظت از محیط زیست را میتوان نام برد.
مدحی گفت: باید حقوق بشر به قرآن افتخار کند، چهار دلیل وجود دارد که برخی از مادههای اعلامیه حقوق بشر به تاسی از قرآن بوده؛ کما اینکه در فرمایشات انبیاء این قانون اساسی در نگاه حقوق بشری مورد توجه است.
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی، به دو سند بزرگ حقوق بشری اشاره و تصریح کرد: اسناد حقوق بشر شامل اعلامیه حقوق بشر و اعلامیه اسلامی حقوق بشر هستتد.
وی با بیان اینکه اعلامیه جهانی ۳۰ ماده و شامل چند دسته میشود و اعلامیه اسلامی حقوق بشر ۲۵ ماده دارد، گفت: امروزه برخیها بر این باورند که نسل سوم حقوق بشر باید نگارش شود و ما باید اعلامیه نجات حقوق بشر از علمش را بنویسیم.
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی با اشاره به اینکه بیحد و مرز بودن علم مشهود است، بیان کرد: باید مواظب باشیم برخیها از علم سوءاستفاده میکنند و نهایتاً تکریم حقوق بشر به خطر میافتد.
وی با اشاره به اینکه در اعلامیه جهانی حقوق بشر ۵ بند وجود دارد که برگرفته از قرآنکریم هستند، عنوان کرد: از آن جمله میتوان حق بر حیات، آزادی، حق کرامت و حق بر آموزش را نام برد.
مدحی در خصوص دلیل دوم تاسی اعلامیه جهانی حقوق بشر به قرآن، افزود: این اعلامیه هنوز شکل اعلامیه دارد و به صورت الزام در هیچ کشوری اجرا نشده اما مصداقهای حقوق بشر در قرآنکریم از این جهت که وعدههایی که عقوبت اخروی دارد جنبه الزام دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی با اشاره به اینکه تقدم مصداقهای حقوق بشر در قرآن از افتخارات اسلام است، تصریح کرد: اعلامیه جهانی حقوق بشر به تاسی از قرآن است.
وی تصریح کرد: نسل چهارم اعلامیه جهانی حقوق بشر را طوری بنویسید تا از سوءاستفاده کسانیکه به طریق ناصواب از علم استفاده میکند جلوگیری شود.
مدحی با بیان اینکه در اعلامیه جهانی حقوق بشر جنبه توصیهای دارد، عنوان کرد: مصادیق قرآنی در مورد حقوق بشر جنبه جهانشمولی دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۹۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردم نمیدانند در چه حوزههایی وقف کنند
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پاسخ به این سوال که از آنجایی که وقف همچنان بین مردم با روشهای سنتیاش شناخته میشود، آیا لازم است اطلاعرسانی برای روشهای نوین آن صورت گیرد؟ گفت: مردم درباره وقف اطلاعات عمومی ندارند و نمیدانند وقف در چه حوزههایی میتواند کارایی داشته باشد. از آنجایی که وقف بستگی به نیت افراد دارد، حوزه گستردهای دارد؛ یعنی هم حوزههای سنتی و هم حوزههای نوین را دربر میگیرد.
حجتالاسلام نقیب ادامه داد: از قدیم مردم با حوزههای سنتی وقف سروکار داشتند، ولی الان از شرکتهای دانش بنیان که در حوزه وقف کار میکنند، اطلاعی ندارند. علاوهبر اطلاعرسانی لازم است وقفها ساماندهی شوند. یعنی به افراد مسیر را یاد دهیم. اگر کسی میخواهد وقف کند، بگوییم چه حوزههایی در اولویت وقف قرار دارد، تا نیازهای کشور برطرف شود.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پاسخ به این سوال که گاهی مردم میگویند چگونه میتوان بابت اموال یا املاکی که وقف کردیم، اعتماد کرد که در جای صحیح مورد استفاده قرار گیرد، توضیح داد: اعتمادسازی با شفافیت است. باید صندوقهای مالی مشخص وجود داشته باشد و هر ساله گزارشهای خود مبنی بر میزان سود و حفظ اموال را ارائه دهند. چون هرجا پای پول وسط باشد، امکان دستیابی عدهای به آن هست. شما باید راههای دستیابی دیگران را به آن ببندید. باید ناظرینی را بر صندوقهای مالی مشخص کرد و سالانه گزارشهای دقیق ارائه داد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت